Poate părea suprinzător, dar încă de la început electricitatea a concurat petrolul în industria auto. Mai mult, electricitatea dădea semne că are şanse să se impună: în Statele Unite de exemplu, la început de secol XX, erau de două ori mai multe maşini electrice decât cele propulsate pe benzină sau diesel! Tot electric a fost şi primul automobil care depăşea pragul de 100 km/h: o construcţie ciudată, de forma unei torpile pe roţi, botezată "Le Jamis Contente" (Nicodată mulţumitulă - mulţumesc Teo), atingea în 1899 remarcabila viteză de 106 km/h. Puţin din poevestea respectivă aici, pe Wikipedia.
La acea vreme erau folosite baterii cu plumb, cu o densitate energetică pe kilogram de aproximativ 15 ori mai mică faţă de un acumulator modern cu litiu-ion. Chiar şi aşa, autonomia maximă ajungea până la 80 km, având în vedere că vitezele uzuale la acea vreme nu depăşeau 30 km/h. Automobilele electrice, care începeau să se apară deja din anii 1880, erau considerate mai rafinate - nu aveau vibraţiile, zgomotul şi mirosul asociat cu motoarele pe benzină. Mai mult, şi poate cel mai important, nu exista riscul unei accidentări la pornire ca la startul la manivelă utilizat la motoarele cu ardere internă.
Şi tocmai electricitatea avea să anuleze acest ultim avantaj important: Charles Kettering introducerea starterul electric în 1912. Acesta imprima rotaţiile iniţiale motorului cu ardere internă, eliminând nevoia unei porniri ca aici: http://www.youtube.com/watch?v=oOM3_wHFt-M. În final tocmai motorul electric avea să încheie era primelor maşini electrice!
Lohner-Porsche |
O concluzie se poate trage din primii ani de istorie: viteza mică face posibilă autonomii mai mari. În viitorul apropiat automobilul electric va funcţiona cel mai bine ca maşina de oraş, unde majoritatea limitiărilor de viteză sunt de 50 km/h sau mai puţin. De asemenea distanţele parcurse zilnic sunt mult mai mici - în Germania media zilnică pentru maşinile de oraş este undeva la 40 km, ceea ce face o autonomie de 120 km - 160 km mai mult decât rezonabilă. Pentru comparaţie drumurile zilnice parcurse cu un sedan diesel de dimensiuni mari ajunge la 80 km în fiecare zi.
După Primul Război Mondial automobilele electrice începeau să dispară treptat, ultimele fiind livrate în anii '30. A urmat o periodă de secetă, marcată doar de apariţii demonstrative începând cu anii '70. Poate cel mai cunoscut automobil electric este Lunar Roving Vehicle (1971). Lipsa unor automobile electrice comerciale a condus la stagnarea tehnologiilor pentru baterii. Acelaşi acumulatori pe plumb au fost folosiţi, de exemplu, pe modelul BMW 1602 electric, folosit ca automobil de asistenţă pentru maraton la Olimpiada de la München din 1972.
Dacă în toţi aceşti ani motorul cu ardere internă a fost perfecţionat constant, investiţiile în dezvoltarea bateriilor au fost minime. Primele baterii litiu-ion pentru utilizare comercială au apărut la începutul anilor '90, dar aveau să pătrundă cu adevărat pe piaţă mult mai târziu şi asta mulţumită laptop-urilor şi telefonelor mobile. Costurile rămân însă destul de mari, undeva la 400 Euro pe kWh, mai ales că un automobil electric obişnuit are o baterie de 16 kWh (aproximativ 6500 Euro!), iar resursele necesare pentru producerea bateriilor, pământurile rare, sunt controlate doar de câteva ţări.
Opel Ampera |
Mai sunt mulţi alţi producători care anunţă modele electrice, dar din punctul meu de vedere o consturcţie adaptată, pornind de la un automobil "obişnuit", nu e chiar o propunere serioasă. La polul opus BMW vine cu o nouă filozofie de construcţie, BMW LifeDrive, şi noi materiale folosite la scară mare, fibra de carbon, în timp ce Renault propune un sistem complex de schimbare-gestiune al bateriilor - Better Place.
În final vreau să vă spun că mai avem o revoluţie electrică care a început puternic (a atins deja câteva zeci de milioane de unităţi), dar care a rămas încă neobservată de marii producători - motocicletele electrice. Astea pentru că totul se întâmplă deocamdată în special în China, o piaţă, din multe puncte de vedere destul de închisă. Un articol interesant despre asta aici: http://www.industryweek.com/global-economy/electric-motorcycles-be-big-seller-china
---
Surse imagini: Wikipedia
Surse informaţii: Articole reviste auto, în special numărul ams Germania ianuarie 2011, wikipedia
User feedback:
RăspundețiȘtergere1. hibrizii sunt naspa - prea scumpi, ineficienti (stie toata lumea ca motoare ieftine diesel consuma mai putin si chiar polueaza mai putin)
2. electricele cu range extender, chiar daca sunt mai eficiente, sunt tot foarte scumpe si te simti extrem de ciudat sa le conduci si sa auzi un motor pe benzina turat fara legatura cu piciorul tau drept - indiferent daca vorbesti de ampera sau infiniti emerg-e, sentimentul e weird
3. electricele 100% sunt fun, daca sunt mici si facute cu cap. twizy e cel mai bun exemplu.
oricum, io zic sa inghitim toate vomele electrice si hibrizii de pana acum pe principiul "ne trebuie si niste experimente gresite pana sa dam de formula perfecta"
a, si inca ceva, bring on the 918 spyder!
Hibrizii nu sunt electrici, din punctul meu de vedere. Cel puțin nu ăia în paralel. Nu îmi citești blogul.... :):)
Ștergerepoate incep sa vorbesc cu tine doar cu citate din tine. sa vedem ce mai zici atunci.
ȘtergereLa Jamais Content - o puteti vedea la muzeul Michelin din Clermont Ferrand - L'aventure MIchelin.
RăspundețiȘtergeremasinuta era echipata cu anvelope michelin.
poze puteti vedea si aici, este un post pe acest subiect: http://www.facebook.com/michelinromania
Pe viitor, dragă spa... anonim, pune măcar link-ul direct la poze.
Ștergere