sâmbătă, 23 ianuarie 2010

Havatar

În momentul în care scriu, Avatar îşi păstrează locul întâi în topul saptămânal box office în America şi în lume. Sunt puţine filmele care să capteze atenţia publicului în aşa măsură, încât să ocupe prima poziţie în topul încasărilor pentru mai mult de două saptămâni consecutive. Avatar se află acum la a şasea săptămână şi nu cred că va fi ultima.

Avatar este un film revoluţionar. LCD-ul de 32 inch mi s-a părut un ecran minuscul de telefon după experienţa fantastică IMAX. Din păcate a fost o experienţă românească, cu subtitrări complet dereglate. Fără ochelari, imaginea se vedea dublată şi subtitrarea clară. Cu ochelari subitrarea apărea "mişcată". În plus era prea mică şi era prea jos. A fost clar o improvizaţie ieftină. În plus, mi s-a părut ciudat pentru IMAX că proiecţia nu a acoperit tot ecranul.

Din punctul meu de neacceptat pentru un film care este o experienţă vizuală totală. Păcat că improvizaţia românească mi-a dat motiv de cârcoteală.

Concluzia mea, la o lună după vizionarea din IMAX, este că Avatar nu este un film. Este parcul de distracţii din sala de cinematograf - povestea trece în plan secund, importantă devine experienţa de moment. Cu mişcarea asta Jame Cameron deţine primele două filme din topul încasărilor mondiale. Incredibil, pentru un regizor care are numai vreo 10 filme artistice la activ...

6 comentarii:

  1. Buey, io ti-am zis sa-l vezi la 3D normal, dar tu nu si nu, Batman, Batman!

    Meri de vezi-l inca o data la 3D normal (e si mai ieftin :D) si o sa fie bine. IMAX in Romania... poate cerem prea mult.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am mai fost la IMAX în Germania, dar la documentare scurte şi cu ani în urmă... După Avatar, sălile de cinematograf mi se par înghesuite şi triste. A meritat şi cu subtitrari de cacao şi proiecţia puţin neclară (suspectez eu). Pentru mine IMAX "is the only way".

    Cât despre "în România": azi am fost la cinema şi am tremurat în sală. Asta da experienţă intensă. Mai ales dacă aş fi văzut "The Day After Tomorrow".

    RăspundețiȘtergere
  3. @alex: am avut aceeasi experienta si relativ aceleasi concluzii. Dupa ce intamplari SF am citit pe la altii am inceput sa ma bucur ca nu m-au deranjat "decat" subtitrarea, caldura sufocanta, tunelul claustrofobic de la iesire..

    @zvoner: dupa experienta IMAX am fost sa il vad si la 3D si cu toate neajunsurile de la IMAX pot sa spun ca e diferenta de la cer la pamant. 3D vs IMAX = Nokia 5110 vs iPhone (nu ca ar avea Nokia vreun competitor pt iPhone :D)..

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu sunt singurul care nu l-a vazut inca :((
    Pur si simplu nu reusesc sa gasesc bilete! Este nebunia secolului si e sold-out o luna in avans. Pun pariu ca o sa atinga 2mld coco incasari si eu inca nu voi fi contribuit...

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu l-am vazut la 3D. L-am bifat, mai degraba. Film OK, cu actiune care nu te lasa sa te plictisesti, fapt rar intalnit la o productie de aproape trei ore. Si totusi, prefer oricand farmecul Inglorious Basterds sau firul epic cu rewind si FFWD din Sherlock Holmes in fata unui film in care efectele au rolul de a acoperi o poveste mult prea obisnuita. Acelasi logica pe care a fost construit 2012. Oamenii astia au lucrat doua zile la poveste si patru ani la efecte. Not good.

    RăspundețiȘtergere
  6. Bre, ca sa zic... Cu subtitrarea n-am avut probleme, ca nu m-am uitat la ea. Mi se pare normal sa fi fost naspa, noi nu avem tehnologie pentru subtitrari de filme 3D.

    De ce n-a fost pe tot ecranul la imax? Pi dupa umila mea parere, pentru ca ecranul de imax e patrat, iar filmele se fac in format "panoramic". Avatar nu e un film pentru imax, doar a fost proiectat pe ecranul imax si probabil copia care a rulat a fost trasa pe pelicula imax, dar din nou zic: daca filmul e panoramic, de unde sa mai completeze restul ca sa iasa patrat?
    Parerea mea despre film este impartita clar. Povestea este foarte foarte plictisitoare, clasica si deci foarte previzibila, inclusiv discursul de imbarbatare a vasnicilor razboinici care chiar m-a enervat, mai aveau aia sa scoata stegulete americanesti sa le fluture.
    Efectele speciale au fost in schimb marfa. De fapt nu sint deloc efecte si nu sint absolut deloc speciale. Filmul nu a avut efecte, a avut CGI. La dracu, 99% din film e CGI. La CGI nu e nimic special. Decit vizionarea. Culorile au fost foarte misto alese, ce se intimpla p-acolo prin fundal e foarte bine pus la punct.
    Cam atit, am aberat destul!

    RăspundețiȘtergere